Mijn Menu

ZeilersWiki

What's up

Wedstrijdkalender

Banner
Banner
Banner
Banner
Banner
Banner
Banner
Banner
Banner
Banner
Banner
Welkom, Gast

Yamaha 8 pk 2tact smoort in ??? + zeer hoog verbruik
(1 bekijken) (1) Gast
  • 1

Onderwerp: Yamaha 8 pk 2tact smoort in ??? + zeer hoog verbruik

Yamaha 8 pk 2tact smoort in ??? + zeer hoog verbruik 29 juni 2008 11:38 #35372

Ik heb enkele weken terug een hurley 700 gekocht, met daarbij een yamaha 8pk 2 tact buitenboordmotor uit '99. Deze bevindt zich in de bun. De eerste reis van Woudsend naar Heeg verliep zonder problemen. De tweede keer dat ik met de boot weg ging verliep minder goed. Ik heb voor de reis de motor bijgevuld met benzine. Vervolgens weg gevaren, de motor begon wat over te slaan en na een tijdje bleef hij in een laag toerental hangen. Ook wanneer ik de gashendel open draaide.
Het koelstraaltje achter de bbm was minimaal. Ik dacht dus zelf aan een vieze carburateur en koelingsproblemen. De motor heb ik vervolgens naar de jachthaven monteur gebracht en deze heeft hier naar gekeken. De carburateur is schoongemaakt en het koelingsprobleem opgelost. Nu ging is afgelopen donderdag weer op pad. In eerste instantie leek hij het goed te doen, maar na ongeveer een half uurtje varen sloeg hij ligt over, de gashendel stond op half gas. Ik heb de gashendel iets verder open gedraaid (3/4) de motor begon meer te stotteren en viel zelfs 3 keer uit als ik het gas terug draaide naar half gas.
Gelijk maar terug naar de haven, en de motor weer laten nakijken, carburateur was nu schoon en hij zou geen koelingsproblemen mogen hebben. De monteur dacht nu aan de afvoer van afvalgassen. Uit mijn motor hangt een slang die is aangesloten op de afvoer. De slang gaat omhoog naar een gat in de romp t.h.v. de bovenkant van de buitenboordmotor (de kap). Dit is altijd zo geweest bij de vorige eigenaar, nu in 1x levert het problemen op.

Graag zou ik horen of jullie denken dat dit het probleem kan veroorzaken of dat jullie aan andere mogelijkheden denken.

Groet,

MarcoD
  • MarcoD
  • Offline
  • Berichten: 94
  • 24 juli 2006

Re: Yamaha 8 pk 2tact smoort in ??? + zeer hoog verbruik 29 juni 2008 22:38 #35407

Probeer de motor is in een testbak of achter een andere boot. Dan weet je zeker of je dat kan uitsluiten.
mazzel,

Jan

Re: Yamaha 8 pk 2tact smoort in ??? + zeer hoog verbruik 01 juli 2008 00:10 #35520

In de testbank loopt de motor goed. Ik ben vandaag nog even weg geweest, de motor loopt weer prima, mits ik de bun open heb. Waarschijnlijk zuurstof gebrek.

In ieder geval mooi dat hij weer loopt, maar nu zit ik met het volgende probleem, hij verbruikt zo'n 3 a 4 liter in het uur. Dit zou toch veel minder moeten kunnen? Enig idee waar zo'n hoog verbruik vandaan kan komen?
  • MarcoD
  • Offline
  • Berichten: 94
  • 24 juli 2006

Re: Yamaha 8 pk 2tact smoort in ??? + zeer hoog verbruik 01 juli 2008 00:34 #35529

Lijkt me inderdaad wat veel. De Yamaha 15pk 2-takt van uptownwings draait op iets meer dan 2 liter per uur.
Hoever draai je de gashendel normaal gesproken open? Staat de choke toevallig nog open? Kan je eventueel op andere wijze het mengsel wat armer afstellen zonder dat ie gaat haperen?
  • Delphi32
  • Offline
  • Berichten: 12764
  • 29 aug 2006
Dennis (Team Zeilersforum.nl)
Jeanneau SO 32.2 L'avalanche
Stuurwiel forever

Re: Yamaha 8 pk 2tact smoort in ??? + zeer hoog verbruik 01 juli 2008 21:48 #35609

Ik heb de gashendel half open.
De choke staat niet open. Met het mengsel armer afstellen bedoel je de verhouding van olie op bezine? Hij zou 1 op 100 moeten lopen en deze verhouding heb ik tot nu toe steeds gebruikt.

Misschien dat het wel iets met de choke te maken heeft. Normaal gesproken zou ik het hendeltje bij het starten aan moeten trekken en na het starten in moeten drukken.
Maar in tegenstelling tot hoe het zou horen, start hij beter als ik niet aan de choke kom. Gewoon laten zitten. Zou hij te "gunstig" staan afgesteld
  • MarcoD
  • Offline
  • Berichten: 94
  • 24 juli 2006

Re: Yamaha 8 pk 2tact smoort in ??? + zeer hoog verbruik 01 juli 2008 22:51 #35620

Het mengsel armer afstellen heeft niet met de mengsmering te maken, maar met de verhouding lucht-benzine. Door de choke open te zetten maak je het mengsel bewust rijker waardoor de motor sneller start. Vraag is natuurlijk, staat de choke nu open of dicht, werkt ie nog wel en kan je eventueel bij je stelschroeven (sproeiers heten die dingen toch?) op de carburateur?
  • Delphi32
  • Offline
  • Berichten: 12764
  • 29 aug 2006
Dennis (Team Zeilersforum.nl)
Jeanneau SO 32.2 L'avalanche
Stuurwiel forever

Re: Yamaha 8 pk 2tact smoort in ??? + zeer hoog verbruik 01 juli 2008 23:40 #35622

Ik zal er eens aan gaan draaien, als dat zo kan. In ieder geval bedankt voor je tip.
Na de reparatie heb ik nog niet echt een eind kunnen varen. Over anderhalve week staat er weer een leuke tocht op het programma. 2,5 uur varen richting heeg. Ik zal dan de tijd eens exact bijhouden en het aantal liters.

Wordt vervolgd
  • MarcoD
  • Offline
  • Berichten: 94
  • 24 juli 2006

Re: Yamaha 8 pk 2tact smoort in ??? + zeer hoog verbruik 02 juli 2008 00:36 #35624

Even een misverstand uit de weghelpen.
Choke, engels voor verstikken, wil zeggen klep dicht.
Minder lucht, verstikken dus is rijker mengsel.
Choke open is klep open is geen choke, niet verstikken dus en en normale mengverhouding.
Bij normaal gebruik moet de choke klep aldus geheel open staan :!:
  • ron b
  • Offline
  • Berichten: 2900
  • 28 sept 2006
Dehler 29cr " 'd Helios" by Judel&Vrolijk

Wie varen wil, zij onvervaard, doch wake voor gevaar!

Re: Yamaha 8 pk 2tact smoort in ??? + zeer hoog verbruik 02 juli 2008 00:42 #35625

Je hebt natuurlijk helemaal gelijk, ik redeneerde meer vanuit de positie van de knop voor de gebruiker.
  • Delphi32
  • Offline
  • Berichten: 12764
  • 29 aug 2006
Dennis (Team Zeilersforum.nl)
Jeanneau SO 32.2 L'avalanche
Stuurwiel forever

Re: Yamaha 8 pk 2tact smoort in ??? + zeer hoog verbruik 02 juli 2008 18:26 #35710

Even een misverstand uit de weghelpen.
Choke, engels voor verstikken, wil zeggen klep dicht.
Minder lucht, verstikken dus is rijker mengsel.
Choke open is klep open is geen choke, niet verstikken dus en en normale mengverhouding.
Bij normaal gebruik moet de choke klep aldus geheel open staan :!:


Maar dat houdt in dat het hendeltje ingedrukt moet zijn neem ik aan? Wanneer ik het hendeltje aantrek valt de motor namelijk uit als deze draait.
  • MarcoD
  • Offline
  • Berichten: 94
  • 24 juli 2006

Re: Yamaha 8 pk 2tact smoort in ??? + zeer hoog verbruik 02 juli 2008 18:31 #35711

Even een misverstand uit de weghelpen.
Choke, engels voor verstikken, wil zeggen klep dicht.
Minder lucht, verstikken dus is rijker mengsel.
Choke open is klep open is geen choke, niet verstikken dus en en normale mengverhouding.
Bij normaal gebruik moet de choke klep aldus geheel open staan :!:


Maar dat houdt in dat het hendeltje ingedrukt moet zijn neem ik aan? Wanneer ik het hendeltje aantrek valt de motor namelijk uit als deze draait.


klopt, deze moet ingedrukt staan..

ARco
Don't take life too serious, You'll never get out alive

Cristina 7.35, Sold
Curtevenne 830 AK

vlotter 11 juli 2008 21:41 #36635

Kwam toevallig op deze site, wil namelijk morgen een hurley gaan kopen

Uit wat ik lees is het misschien raadzaam de stand van de vlotter te controlleren. Het lijkt er op dat deze niet goed meer staat en de vlotterkamer te veel benzine bevat. Een goede monteur zou dit bij het schoonmaken van de carb ook meteen nakijken dus misschien sla ik de plank mis. Het hoge verbruik echter wijst op carb problemen.

Ik heb een stokoude johnson 25 PK die met half gas ongeveer 4 liter per uur gebruikt. Dat kan dus duidelijk minder.

Groetjes, Saffi
  • saffi
  • Offline
  • Berichten: 40
  • 11 juli 2008
  • 1
Pagina gemaakt in: 0.29 seconden